نسیم قزوین

نسیم قزوین

هفته نامه نسیم قزوین
صاحب امتیاز و مدیر مسئول: حسن رجبی
سردبیر: امیر علی رضایی

آخرین نظرات
نویسندگان

اخلاص سیاسی- قاسم الله یاری - فعال سیاسی فرهنگی/ کوچ غریبانه ومظلومانه دوستان - امیر علی رضایی/حکیم مجاهد( مصباح یزدی) زبان گویای حق - حسن رجبی فرهنگی و دانشجوی دکترای فلسفه/ پایانی بر«همنشینی ویرانگر»-وحید زرگر- فعال سیاسی و رسانه ای/ حضورجوانان، چالش ها و فرصت ها-دانشورخدابنده لو - دبیر سیاسی سابق دفترتحکیم وحدت / دوکلام درباب فرهنگ-محمد اسدی - فعال فرهنگی و هنری/ قزوین و آنچه که باید باشد - امیررضابخشی پور-دبیرانجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) قزوین/مدیریت شهر یا مدیریت شهرداری-امیر گروسی/مطالبه گری « گفتمان ضروری» - علیرضا خسروی / فضا را خیلی هم شاد نکنید! -امیرمحمد مهرعلیان- کارشناس ارشد آموزشی

این یاداشت ها را در شماره 23 هفته نامه نسیم قزوین در ادامه... / برای دانلود نسخه PDF این نشریه دریافت کلیک کنید.

 

اخلاص سیاسی

 قاسم اللهیاری - فعال سیاسی و فرهنگی 

شاید درنگاه اول دوواژه اخلاص و سیاست باهم غریب و نامٵنوس به نظر بیایند اما وجود کنشگران سیاسی که نقش راهنمایی و هدایت گری جامعه اسلامی را به سمت آرامانهای انقلاب اسلامی دارند از ضروریات اساسی جمهوری اسلامی است.

افراد و جریان هایی که به دورازدلبستگی های قدرت طلبانه سعی می کنند با آگاهی بخشی وهدایت گری و سازمان دادن به اندیشه ها و گرایش های سیاسی، جامعه اسلامی را به یک سطحی ازمعرفت ودانایی برسانند که بتوانتد درعرصه های سیاسی به ویژه انتخابات، انقلاب اسلامی را درمسیر پیشرفت قراردهند.

دربرخی مواقع شاهدیم که اخلاق گرایان کنشگری سیاسی را به دورازمعرفت گرایی تلقی می کنند که بخشی ازآن به روش ومنش غلط سیاسی تحزّب گرایان برمی گردد که درگیرهمان بازی های سیاسی قدرت طلبانه ودسته بندی کردن آحاد مردم جامعه اسلامی به خودی وغیرخودی است اما دربیشترمواقع اینگونه نیست، چرا که کنشگران سیاسی نقشی اساسی درارتقاء مولفه های قدرت درحاکمیت به ویژه درزمینه های پیشرفت سیاسی، حضورحداکثری، مشارکت مردم وارتقاع شاخصه های مشروعیت انقلاب اسلامی و توامندسازی نظام مقدس جمهوری اسلامی را دارند.

کنشگران سیاسی ضمن آنکه با دمیدن بر تنورداغ انتخابات، شوروامید درجامعه ایجاد می کنند، خرده نظام ها ونزاع های اندیشه ای سطح جامعه را ازیک کثرت وپراکندگی به یک وحدت وانسجام میرسانند وبه تحولات سیاسی عمق می بخشند.

اما با وجود همه ‌ویژه گی ها ذکرشده وضروریات وجود کنشگران سیاسی درکشورما به دلیل عملیات روانی و رسانه ای دشمن و یا بزرگ جلوه دادن نقاط ضعف مدیران از سوی جریانات غیرهمسوویا به دلیل عملکرد ضعیف برخی مدیران ومسولان که خروجی همین گروه های سیاسی هستند، اکثر کنشگران سیاسی که بدون هیچ چشم داشت و تنها با عقبه ی ذهنی پیشرفت انقلاب اسلامی، آبروی خود را هزینه ودرطبق اخلاص گذاشته اند، به واسطه ی روشنگری و گفتگوهای فراوان برای تبیین مسائل در مواجهه با افراد و شخصیت ها مورد حجمه و تخریب قرارمی گیرند، ممکن است درمحل کار خود به آنها تندروبگویند ودرجامعه بسیاری ازدوستانشان ازآنها فاصله بگیرند اما آنها برای اعتلای انقلاب اسلامی وهدف مقدسی که دارند بازهم دربحران های سیاسی به میانه میدان می آیند تا برای پیشرفت آرمان های انقلاب اسلامی شهید وجانباز عرصه سیاسی انقلاب اسلامی شوند.

 

حکیم مجاهد با زبان گویای حق

حسن رجبی - دانشجوی دکترای فلسفه

هرچند سخن گفتن از«فقیه انقلابی و متفکر بصیر»، حضرت آیت‌الله علامه مصباح یزدی در این قلم و مجال نمی‌گنجد و توصیف «خدمات ایشان در تولید اندیشه دینی و فلسفی و نگارش کتب راه‌گشا و در تربیت شاگردان ممتاز اثرگذار و حضور انقلابی در همه میدانهایی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد فراتر از قلم و سخن است.

این عالم مبارز خستگی‌ناپذیر، بصیرتی نافذ و بیانی صریح در دفاع از اسلام ناب محمدی(ص) و افشای توطئه‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی و نظام ولایی داشت. او به درستی فتنه‌ها، انحراف‌ها، التقاط‌ها و تحریف‌های زمان خود را به‌هنگام می‌شناخت و براساس تکلیف شرعی، با بهره‌گیری از توان بالای علمی بالا، به صورت مستدل و منطقی، با فتنه‌گران و منحرفان و گروه‌های دارای افکار التقاطی مبارزه می‌کرد. و اهمیت کار مصباح و نقطه زنی او در فلسفه‌های مضاف و علوم انسانی را همه می‌توانستند از شدت کینه‌ورزی‌ها حدس بزنند

خطابه‌ها، بیانات، مناظره‌ها و آثار قلمی فراوان برجای ‌مانده از این عالم انقلابی ولایتمدار، همگی یک واقعیت را آشکار می‌کند که او، «مرد میدان دفاع عالمانه از مبانی، اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی» بود. بصیرت، زمان‌شناسی، مبارزه منطقی و بهنگام با مکاتب وارداتی غربی و شرقی، شناسایی و رویارویی عالمانه و صادقانه با جریان‌های انحرافی و صاحبان تفکرهای التقاطی، علامه مصباح‌یزدی را از دیگران به صورت جدی متمایز کرده بود. او از این نظر، وجوه مشترک فراوان با شهید استاد مطهری(رضوان‌الله تعالی علیه) داشت.

علامه مصباح را باید معمار کادرسازی نیروها و تشکل‌های دانشجویی و حوزوی انقلابی در برابر هجمه سنگین برخی سیاسیون و روشنفکران غربگرا دانست و بی‌شک رحلت آن فقیه انقلابی و عالم ربانی ومعلم بزرگ ثلمه عظیمی برای اسلام و بویژه نیروهای انقلابی و جهادی است که به راحتی قابل جبران نخواهد بود. اما شاگردان ممتاز اثر گذار و تربیت شدگان داخلی و خارجی علیرغم خواست دشمن راه علامه را ادامه خواهند داد

روحش قرین رحمت واسعه الهی باد

پایانی بر«همنشینی ویرانگر»

وحید زرگر- فعال سیاسی و رسانه ای

جریان انقلابی درحالی به استقبال انتخابات۱۴۰۰ می رود که خیلی از مسائل  در اداره کشور دچار تعییرات اساسی شده اند. اداره امورحتی در نازلترین سطح آن ، کاری بی نهایت صعب و دشوارشده است و دیگر نمیتوان با سازو کارهای ساده و منسوخ برای حل مشکلات و معضلات نسخه پیچید.

فلذا نباید درحال وهوای گذشته سیر کنیم و با پاسخ های کهنه به  استقبال سئوالات و پدیده های جدید برویم

عرصه مدیریت شهری هم از این قاعده مستثنی نیست و اتفاقا این حوزه بیشتر از حوزه های دیگر دچاردگردیسی شده است.

چنانچه این عرصه مانند گذشته با تکیه بر مناسبات شخصی، قومی ، باندی و اقتصادی مدیریت شود . قطعا جامعه و مردم بازنده اصلی خواهند بود و مدیریت شهری به جای تامین منافع عمومی و همگانی تامین کننده منافع افراد و گروه های خاص خواهد شد.

یکی ازرسالت های جریان انقلابی درشهر قزوین این است که با بررسی  نحوه مدیریت شهری در ۲۰ سال اخیر ، روندها ، ساختارها و کنشگران تاثیر گذار دراین عرصه زمینه را برای ایجاد تحول دراین مناسبات فرسوده فراهم نموده  و با معرفی افراد پاکدست، دلسوز ، ضد فساد و کاربلد  اجازه ندهند ، مولفه های دیگری مانند پول، قومیت و گروهای ذی نفوذ بر سرنوشت انتخابات ششمین دوره انتخابات شورای شهر تاثیر بگذارد.

وضعیت موجود شهر و نحوه مدیریت آن  ثمره سالها همنشینی" منفعت طلبی " و "محافظه کاری " است  و امید است فعالان انقلابی درچارچوب این منظومه فکری وآرمانی با حضور فعال ، هوشمندانه ، فداکارانه با وحدت وهمدلی برخواسته از روحیه انقلابی خط پایانی بر این "همنشینی ویرانگر" ترسیم کنند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

حضورجوانان، چالش ها و فرصت ها

دانشورخدابنده لو- دبیر سیاسی سابق دفترتحکیم وحدت

شورای شهر و شهرداری ها یکی از مهم ترین راه ها برای تحقق عینی و عملی مردم سالاری دینی است، بسیاری از مردم با دولت یا قوه قضاییه و مجلس سر و کار ندارند اما بر کمتر کسی پوشیده است که احاد مردم شهر با مناسبات مختلف شهرداری در طول کار روزمره خود روبرو هستند، فلذا یکی از مهم ترین عرصه ها برای بالابردن اعتماد مردم به کارامدی نظام و یکی از مهم ترین مجراها برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی شوراها می باشد.

پس ازموفقیت جریان انقلابی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و اقبال عمومی و اعتماد مردم به این جریان هم اکنون با نزدیک شدن به انتخابات شوراهای شهر شاهد فعالیتهای گوناگون احزاب و جریانات هستیم.

 این روزها برخی ازجوانان شهر قزوین درتکاپو ورایزنی با همدیگربرای کاندیداتوری شورای شهر هستند که از سویی این مسئله جای خوشحالی وازسوی دیگر نگرانی هایی را در ذهن متبادر

 می کند. خوشحالی وامیدواری ازاین حیث که جوانان به دلیل مدیریت های ناصحیح و بعضا غلط شهری، نگران آینده شهر خود هستند و نسبت به آن دغدغه مند می باشند و نگرانی از آن حیث که یارکشی و رقابت های جوانان با همدیگر و غفلت از مسئله اصلی باعث به هم ریختگی جبهه واحد جوانان انقلابی و بروز تشتت و نهایتا عدم نتیجه گیری مناسب در انتخابات پیش رو شود.

شاید جوانان شهراینگونه برداشت کرده اند که با پیروزی در انتخابات مجلس و صدور بیانیه گام دوم باید پا به عرصه انتخابات شورای شهر گذاشته و وارد پارلمان شهری شوند، این نوع نگاه سطحی ترین نوع مواجهه با انتخابات شوراهاست، علاوه بر جوان بودن برای تصاحب کرسی شورا به مولفه های دیگری نیاز است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. از جمله آنها داشتن مواضع انقلابی در بزنگاهها، تخصص، تعهد، سابقه مدیریتی، آشنایی به مباحث مدیریت شهری، داشتن برنامه عملیاتی و شناخت از شهرداری و جریانات آن و... است.

قطعا راه برون رفت از معضلات و مشکلات شهری سپردن مسئولیتهای مختلف شهری به جوانان انقلابی است اما این صرفا بدان معنی نیست که جوانان با کمترین شناخت و تجربه به سمت پارلمان شهر لشکر کشی کنند.

جوانان انقلابی می بایست با فعالیتهای اثرگزار خود از حضور تکراری ها و کسانی که کارنامه مدیریتشان بر همگان روشن است جلوگیری کرده و با همفکری و تشکیل جلسات هم اندیشی بر معرفی افرادی توانمند و با سابقه روشن اجماع نموده و با پرهیز از تکروی و حرکات احساسی زمینه تحول در پارلمان و مدیریت شهری را فراهم نمایند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

دوکلام درباب فرهنگ

 محمد اسدی - فعال فرهنگی و هنری

 یکم : این روزها صحبت از تخصص ومدیران متخصص بسیارشنیده میشود، با نزدیک شدن به انتخابات 1400 بخصوص شورای شهرمباحث دراین خصوص بسیاراست .

تعدادی ازکنشگران سیاسی و مدیریت شهری به گونه ای ازشهرسخن میگویند که انگار شهرفقط به قول جناب سهراب سپهری "رویش هندسی سیمان وآهن" می باشد.

امروزه شهرومدیریت آن ابعاد گسترده ای دارد. ازعمران گرفته تا خدمات شهری، پسماند و فضای سبز تا ترافیک. بله شهردرنگاه اول شامل خیابانها وساختمانها ومواردی ازاین دست می باشد.

شهریک موجود زنده است. شهر بدون  انسان اصلا قابل تصورنیست. شهر، دارای روح، احساس وعاطفه است. چون انسان درآن زیست می کند وحیات دارد. پس توجه به انسانهای حاضردرشهریک اصل مهم درمدیریت شهری می باشد. باید توجه داشته باشیم حضور فعالان فرهنگی و هنری با برنامه و با تجربه مدیریت شهری درصحن شورای شهراگر اهمیتش بیشترازتخصص شهرسازی وعمران نباشد کمترنیست .

 نکته مهم تراینکه اعضای متخصص کمیسیون ها ی مختلف شورای اسلامی قطعا باید یک شناخت درست و دقیق ازفرهنگ داشته باشند. چون مخاطب آنها شهروندان هستند. شهروندانی با سبک زندگی خاص که ازفرهنگ خود گرفته است. بنابراین به نظرمیرسد راه موفقیت سیاست گذاری، توجه به فرهنگ درتمام ابعاد مدیریت شهری است.

 دوم : چه کسی فعال فرهنگی وهنری می باشد؟ فرهنگ ابعاد گسترده وتعاریف متفاوتی دارد واگر فرهنگ و هنر را درقالب مدیریت شهری جستجو کنیم موارد بسیاراند که ازحوصله این مقال خارج است .

اما امروزشنیده میشود دربین خیل عظیم کسانی که احساس تکلیف کرده برای حضوردر عرصه انتخابات شورای اسلامی شهر، وقتی صحبت ازتخصص می شود خود را فعال فرهنگی معرفی می کنند .

اما چند سوال ؟

 آیا فقط با چند توئیت یا استوری شما فعال فرهنگی هستید ؟

آیا فقط حضوردریک هیئت مذهبی ویا موسسه هنری، شما فعال فرهنگی هستید ؟

آیا صرفا به خاطرحضوردرمراسم های های آئینی، مذهبی وهنری شما فعال فرهنگی هستید؟

بله، درست است با فعالیت درموارد بالا که اشاره شد میتوان گفت که شما یک فعال فرهنگی هستید. اما فرهنگ وهنردرمدیریت شهری ابعاد بسیارگسترده وعمیق دارد. آیا دوستانی که احساس تکلیف دارند برای حضوردرصحن شورای شهربرنامه ای درخصوص فرهنگ و ترافیک، فرهنگ وپسماند، هنرومبلمان شهری، هنرومنظرشهری دارند؟ اگرندارند لااقل با مطالعه توشه برگیرند تا شرمنده فرهنگ نشوند!

 

 آنچه که باید باشد

امیررضابخشی پور

دبیرانجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین الملل امام خمینی ( ره ) قزوین

شهرقزوین با جمعیتی حدود ۶۰۰ هزارنفر وداشتن بیش از ۸ شهر کوچک وابسته به خود به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت کشورمحسوب میشود که هم اکنون با مشکلات متعدد و پیچیده ای دست و پنجه نرم میکند و اگر تدبیر مردم و مسئولین و مجموعه نخبگان نباشد این مشکلات به معضلات پیچیده لاینحل تبدیل خواهد شد وصد البته درصورت اندیشه برای حل همین مشکلات، میشود این مشکلات را به زمینه ای برای رشد و ظرفیت سازی برای شهر تبدیل کرد

دراین بین نقش شورای شهرو مجموعه مدیریت شهری بعنوان یک دولت محلی قابل تدقیق و بررسی می باشد و مجموعه افرادی که با گرم شدن تنورانتخابات خود را شایسته حضوردرشورا میدانند باید برای این مشکلات چاره ای بیاندیشند.

دراین مقاله به صورت خلاصه به چند نمونه ازمشکلات اساسی قزوین که مدیریت شهری باید درصدد رفع آن براید اشاره میکنیم:

الف) قزوین به مثابه گران شدن شهر وفشارروزافزون آن برطبقات مستضعف:

عدم تدبیرنسبت به طبقات پایین مشکلات عدیده ای را برای شهر به وجود اورده است و متاسفانه درطی سالهای اخیرنمود آن درمسائلی هم چون کودکان کارو زنان خیابانی، بسط حاشیه نشینی، بیکاری ورشد بزه کاری اجتماعی دیده می شود. یکی ازمهم ترین وظایف شوراهای اسلامی شهر برنامه‌ریزی درخصوص مشارکت مردم درانجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی وسایراموررفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط میباشد ویکی ازمهم ترین راه های تدبیربرای معضلات طبقات پایین نیزهمین مشارکت عمومی میباشد وشورای شهرومدیریت شهری آینده باید به این مهم اهتمام جدی بورزند. شورای شهرآینده بعنوان یکی ازمظاهرمهم مردمسالاری دینی باید به تامین اصول قانون اساسی اهتمام ورزیده وتمامی تلاش خود را همسو با دولت برای تامین سه حق اساسی مردم یعنی مسکن، آموزش و بهداشت به کار گیرد.

ب) قزوین به مثابه یک تاریخ:

تاریخ پرافتخاروپراتفاق قزوین آن را به یکی از مهم ترین شهرهای با قدمت کشورتبدیل نموده است اما آن چیز که مشاهده میشود این است که با تمامی اقدامات صورت گرفته اما هم چنان بخش مهمی از این تاریخ برای شهروندان قزوین ودیگرایرانیان پوشیده مانده است، احیای سنت های قزوینی ، بازسازی خانه ها و هتل ها و ساختمان های به یادگار مانده ازاعصارماضی و درگیر نمودن جامعه با مظاهر ریشه دارقزوین به عنوان یک امراجتماعی به تقویت این مهم می انجامد و باید ازمهم ترین اقدامات شورا و مدیریت شهری اینده باشد.

ج) قزوین به مثابه یک مرکز علمی:

یکی ازمهم ترین راه ها برای توسعه یک شهر توسعه آموزشی وعلمی آن شهر می باشد. قزوین جزشهرهایی است که با داشتن حدود ۱۰۰ هزاردانشجو دراین مورد دارای مزیت نسبی است اما متاسفانه همچنان محرومیت های زیادی را دربر دارد. عدم وجود کتابخانه های غنی وهوشمند، نبود یک مرکز جامع و پیشرفته علمی فناوری و نپرداختن ویژه به شرکت های دانش بنیان و اقتصادی ازمسائل مهمی است که مجموعه مدیریت شهری آتی باید برای جبران آن ها برنامه جدی داشته باشد.

 

مدیریت شهر یا مدیریت شهرداری

امیر گروسی

بشر اولیه وقتی به سکنی گزینی رسید و برای اولین بار در یک اجتماع کوچک کنار یکدیگر زندگی را شروع کرد، شاید فکر نمی کرد روزی برسد که چنین شهرهای بزرگی تأسیس شود و با افراد بسیار زیادی زندگی اجتماعی داشته باشد. شهر به عنوان یکی از پیچیده ترین مصنوعات دست بشر نیازمند مدیریتی با طیفی ازادراکات و پیچیدگی است.

مدیریت پایدار، توجه به الگوی سنتی و کالبدی واجتماعی، اقتصادی توسعه را شامل میگردد، که بتواند ازبروزمسائلی همچون نابودی منابع طبیعی، تخریب اکوسیستم ها، رواج بی عدالتی ها، آلودگی وپایین آمدن کیفیت زندگی انسانها جلوگیری کند .انبوه مشکلات وخدمات شهری درکناربحرانهای محیط زیستی و مشکلات اقتصادی که ازسوی جهان پیرامونی عنصرانسان را درکالبد شهردچارمشکل کرده است،  برای شهری که موضوع توسعه را دردست خود دارد، چالش بزرگی است.

امروزه رشد شهرها ازتوسعه حقیقی به توسعه مجازی رسیده است. درکنار توسعه کالبدی وجغرافیایی، هوشمند سازی و ورود به فضای مجازی برای شهرها نیزاولویت دارد. مهاجرت به شهرها دردهه های 60 تا 80 و رشد جمعیت به تبع آن، نیازبه توسعه جغرافیایی شهررا دربرداشته است. دراین میان توجه به تراکم ویا افزایش عرضی شهرها مورد اختلاف کارشناسان بوده است.

در کناراین مشکلات آلودگی هوا،  نیاز به تأسیسات جدید، مشکلات اجتماعی و بسیاری از این دست موارد نیزچالش را دوچندان کرده است.  

مدیریت شهری اعم ازمدیریان شهرداری و شورای شهر (که به عنوان مقام ناظر برعملکرد مدیریت شهری) ضمن توجه به مشکلات شهری، توسعه و آینده شهر، توجه به شهرداری را نیز باید در دستور کار خود داشته باشد. درادوار مختلف شورای شهر حضور افراد با جریانهای سیاسی مختلف موجب انباشت برخی مشکلات برای شهرداری شده است.

عدم توجه جدی به نیروی انسانی در شهرداری ها  با وجود هزینه های جاری فراوان شهری در روزهای  که مشکلات اقتصادی، و بدهی های درشت شهرداری موجب عدم توازن در هزینه ها شده و توجه مدیریت شهری به شهرو شهرداری شده است.

طی سالهای اخیر تغییرات پی در پی شهردار توسط شورای شهر و دخالت بی حد و حصر سران جریانهای سیاسی در انتصابات شهرداری، از واگذاری زمینهای شهرداری گرفته تا نسبت به پرداخت دیون شهرداری مشکلات جدی برای شهرداری ایجاد کرده است.

 دردورانی که توسعه شهرها به سرعت در حال انجام شدن است و نیاز به تمرکز جدی بر توسعه و آینده شهری باید باشد، انتصابات بی جا، مدیران دستوری و بی تخصص، مشکلات اقتصادی،  فشارهای سیاسی باعث شده است برای همگان این سوال پیش آید که دقیقا چه نوع مدیریت شهری در حال انجام شدن است؟

تصمیمات مدیریت شهری وطرحهای عمرانی وخدماتی بدون توجه به پیوستهای زیست محیطی و فرهنگی-اجتماعی در تمام ادوار مدیریت شهری قزوین، نشان ازعدم مدیریت جدی شهری بدون هرگونه بررسی و مطالعه دارد.  توجه جدی برباغ شهری مانند قزوین می­تواند ضامن اعتماد، اطمینان خاطر و آرامش برای شهروندانی شود که به خاطر تحریمها و سوء مدیریت، درسخت ترین مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

فردی­که سکان مدیریت را به عهده دارد. اگر بتواند توازن بین مدیریت شهروشهرداری را انجام دهد قطعا مطلوبیت حکمرانی شهری را برای همه شهروندان شیرین خواهد کرد.

 

مطالبه گری « گفتمان ضروری»

علیرضا خسروی 

مطالبه گری باید به عنوان یک گفتمان جدید درفرهنگ اجتماعی مردم نهادینه شود. مطالبه‌ گری به معنای خواستن حق اجتماعی وحقوق شهروندی است و پیگیری برای دستیابی به آن حقوق لازمه زندگی دراجتماع خواهد بود .

مطالبه گری نه اینکه یکی ازمصادیق امربه معروف و نهی ازمنکراست، بلکه رسالت عامه مردم درراستای مقابله با فساد، بی عدالتی وظلم است.

آزادی یکی ازمولفه های مطالبه گری است، اگراستقلال نباشد وانسان ها دریوغ و بند سردمداران باشند هرگز قادربه مطالبه گری نخواهند بود . انسان ها با آزادی  می توانند استعدادها و توانایی های طبیعی وذاتی خود را به کار گیرند وسبب مطالبه حقوق خود شوند، مشروط برآنکه آسیب یا زیانی به دیگران وارد نسازند.

جامعه ای می تواند پویا باشد که فرهنگ مطالبه گری درآن زنده باشد.اگرمطالبه گری بنا بردلایلی مثل مصلحت اندیشی، ترس ویا انتفاع اقتصادی وسیاسی سبب شود که افراد ازمطالبه سربازبزنند! جامعه به سمت رخوت وخواب مرگ واری می رود که انگیزه از حق طلبان گرفته واکثریت جامعه به یاس گرفتارمی شوند.

افزایش بودجه عمرانی وعمومی استان ، بهره مندی ازآب شرب سالم، بهره مندی از هوای پاک ، استفاده ازسود حاصل از تولیدات استان  برای توسعه آن ، برخورداری از نعمت گاز، برخورداری ازراههای آسفالته روستایی، توسعه پایدارکشاورزی وصنعتی با توجه به وجود زیرساختارهای این دوصنعت مادر دراستان ، استقلال مدیریتی درحوزه آب وبرق که درحال حاضربصورت منطقه ای ووابسته به استانهای گیلان و زنجان هست، استفاده ازآب رودخانه های استان برایمصرف شرب و کشاورزی بخشی ازمطالبات مردم استان قزوین است که باید ازنمایندگان خود بخواهند .

اگرفرهنگ مطالبه به فراموشی سپرده شود ویا اگرمطالبه گری بصورت فردی صورت گیرد درجامعه نمود کمتری خواهد داشت و کمترمفید فایده خواهد بود.هرچند که بی تاثیر نیست .اما باید مطالبه گری بصورت نخبگانی صورت گیرد تا تاثیرآن درجامعه بیشترنمود داشته باشد وازطرفی قدرت مطالبه گری برتوان وظرفیت نمایندگان ومدیران استان می افزاید تا درتبادل گفتمان ورایزنی ها با مدیران ملی ، سعی وتلاش بیشتری داشته باشند. 

 

 

فضا را خیلی هم شاد نکنید!

امیرمحمد مهرعلیان - کارشناس ارشد آموزشی

 

پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش یا همان "شاد" که حالا، آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان صرفاً در این فضا ارائه می شود، سامانه‌ایست که به اذعان جامعه هدفش هنوز برای تدریس مجازی به طور کامل آماده نیست.

مشکل امروزاین فضا اینست که ازمهندسین تکنولوژی آموزشی مشورت گرفته نشد. معلمان خسته شده اند و خانواده ها خسته تر، باید گفت محصول بی کیفیتی بی حوصلگی است.

به نظر می رسد اصلا هنوز مفهوم مجازی را ما به خوبی درک نکرده ایم، چراکه با شیوع کرونا، آموزش سنتی را عینا وارد آموزش مجازی کرده ایم و با همان سبک و سیاق درحال یاددهی و یادگیری هستیم.

اصلا مثله نقد نیست، شما یک کسی را که شنا کردن نمی داند یک دفعه به درون آب هل دهید قطعا در معرض غرق شدن قرار می گیرد، تا اینجای مساله را اگر حادثه بنامیم، اصرار به غرق شدن منطقیست؟ چقدر به خودمان القا کنیم که وضعیت خوب هست، پوشش صددرصدی اینترنت هم در کل کشور دایر است. راستش را بخواهید قصه ما شبیه دروغ گوبلزی شده است، که دروغ بزرگی می‌گوییم و تحت هر شرایطی بر صحت آن پافشاری می‌کنیم، اما تا کی!

شاید بگویید من با روحیه و احساسات به غلیان آمده درصدد تخریب  پیام رسانی هستم که تنها راه نجات آموزش در وانفسای جامعه کرونا زده هست، نه! حرف من اینست که هرچند امروز همه خسته شده اند، اما دلیل برعدم جذابیت فضای مجازی نیست!؛ ما طراحی آموزش الکترونیک را نمی دانیم، چون نه محتوا می شناسیم، نه مخاطب و نه مهارت. مضحک است، نه؟ آموزش مجازی نداریم که بماند، آموزش سنتی را با همان قالب و مساله های لاینحل  ریخته ایم دررسانه.

اکنون که بحث به اینجا رسیده است، یک مورد را هم اضافه می کنم که بدانید این مسیر از بیخ عربه!!

پازل آموزش را با پرورش تکمیل می کنند، یعنی دانش آموزان باید برای زندگی در اجتماع آماده بشوند. ما چه کرده ایم، هیچ! چه درآن موقع که بسترحقیقی بود وارتباط من تو من؛ درکی از مهارت افزایی دانش آموز نبود!!

و چه امروز که اگر بپردازیم به پرورش درشبکه مجازی شاد می شود قوز بالا قوز.

 

برای اینکه حرف های من  شبیه به ایراد بنی اسرائیلی نباشد، چند سوال طرح می کنم، تفسیر کنید و ببینید در کدام به یک پاسخ درخور می رسید.

سبک زندگی الکترونیک چیست، امروزبرای این سبک چه برنامه ای بیان شده است؟

انتخاب الکترونیک چیست، تفاوت های فردی چه جایگاهی دراین انتخاب دارد؟

تلفن همراه را دراختیار نوجوانی با هزاران سؤال و دغدغه ذهنی قرارمی‌دهیم، درحالی که چند سال هست وعده اینترنت ملی با امنیت سایبری، سرعت و پهنای باند داده ایم؟

تمیز مفهوم اینترنت ملی و جهانی چقدر در بین اقشار مختلف جامعه بیان گردیده است؟

البته که این رشته سر درازی دارد، کاش  اندکی از نظرات مهندسین تکنولوژی آموزشی استفاده می شد، آنوقت اینگونه انرژی معلمان زحمتکش را بیهوده درمسیر نادرست به هدر نمی دادیم، شاید کمی کندتر از حال فعلی پیش می رفتیم اما، ساز و کارمان برای فرزندان آینده اینترنت، بستری از درخشش می شد.

کوچ غریبانه و مظلومانه دوستان

امیرعلی رضایی- سردبیر هفته نامه نسیم قزوین

کرونای لعنتی امان مردم را بریده است، دیگه هیچ چیزی سرجایش نیست ، نه مراوداتی مانده ونه گپ و گفتی ، نه برادرازبرادرخبردارد، نه فرزند ازپدرو یا بلعکس، اگرهم تلفنی زده میشود برای اینست که مطمئن شویم کرونا آنها را خفت نکرده است !

کرونا هنرمند، روحانی، صاحب نفس، سیاست مدار، مردمی نمی شناسد.اوفقط جان می ستاند واصلا هم برایش فرقی ندارد که جان کی را می ستاند .

سفرغریبانه ومظلومانه برخی دوستان که ما ازآنها بیشترشناخت داشتیم، صد چندان برداغ هجران آنها افزود .

سعید خورشیدی اولین داغ بردل نشسته درقزوین بود، جوانی مکتبی وانقلابی که مردم قزوین ازاو جزخدمت به اهل بیت علیه السلام وبرپایی موکب وعزا چیزی ندیده بودند. مهربان ودوست داشتنی که نامش بیشتر با روضه، کربلا، موکب وجهاد گره خورده بود.

حاج صفت اله صالحی قائم مقام حزب موتلفه اسلامی و عضو شورای مرکزی ائتلاف بزرگ پیروان ولایت قزوین جدا ازاینکه او یک چهره سیاسی و تشکیلاتی بود اما چهره مردمیش برچهره سیاسی او می چربید، حاضرهمیشگی همه مراسمات ختم وترحیم بود، برایش چپ ، راست ،میانه و ...  فرقی نداشت، حاج صفت اله خیلی زیاد ازبیماران احوال پرسی و اگرامکان داشت به ملاقات آنها نیز می رفت ، او اهل  ورزش، سیاست ، مراسمات مذهبی ونوشتن نیزبود اوخیلی با ادب بود. اما برسرمواضع انقلابی چنان مستحکم که خیلی ها اورا مانع نفوذ افراد اصلاح طلب  درجریان انقلابی می دیدند . درقزوین همه سیاسیون چپ و راست وحتی آنهایی که دردادگاه مطبوعات با نظرهیات منصفه اومحکوم شده بودند نیزدروصف اوحقایق را گفتند، خدایش بیامرزد .

حاج وجیه الله شعبانی، مردی ادیب، شاعروخطاطی هنرمند بود که ازپای فانوس ودود هیزم مکتب خانه  رشد کرده وقد کشیده بود، اما گمنام ، اونشان ترکه تبعید دوران خان سالاری را نیز برتن خود داشت، همه جای استان قزوین ازکله الموت گرفته تا روستاهای آوج وطارم سفلی و... راد مردی او را شاهد بودند. او به اتفاق مرحوم دکتر « خرسند » درمانی بردرد های بیماران جذامی بود ، کودکان دیروزروستاها ، حاج وجیه الله شعبانی را با واکسن و شربت های ویتامین شیشه سه گوشی ب کمپلس و ویتامین d  می شناختند،  این بزرگ مرد فرزانه نیزغریبانه کوچ کرد خدا مزد خدماتش را بدهد ان شاء الله.

سید ضیاء الدین هاشمی امام جمعه انقلابی آوج نیزازجمله ساداتی بود که درمسیردین و انقلاب ازهیچ کوششی فروگذار نکرد و به فرموده حجت الاسلام حاج سید مرتضی حسینی ایشان درزمانی که امام جمعه بودند دربحث تدفین وتغسیل وتلقین اموات کرونایی نیزمشارکت داشتند، خدا روح این بزرگ مرد را نیز غریق رحمت کند .

مهندس مرتضی حداد:جوان خوش رووهمیشه خندان ،هنرمندی بود که درصفحه آرایی جزبرترین های مطبوعات استان به شمارمی رفت. خنده های ملیح، مهربانانه وادب این جوان خیلی زبانزد خاص وعام بود. مرتضی قلبی رئوف داشت وهنوزچلچل جوانی را پشت سرنگذاشته بود ویروس لعنتی کرونا اورا پر پرکرد ، این داغ آنقدربردل ما مطبوعاتی ها ورسانه ای ها سنگین نشست که تا مدت ها درفراق او اندوهگین بودیم . آقا مرتضی که درروابط عمومی سازمان نظام مهندسی بود ویا وقتی که درروابط عمومی شهرداری مشغول بکارشد.هیچ تفاوتی نداشت.ازآقا مرتضی فقط یک  گل پسربجای مانده است. روحش شاد و یادش گرامی باد . 

محمود بهرامی، همانند پدرش حاج فخرالله بهرامی انسانی مودب ، مهربان وبا وقاربود، او دراجرای برخی پروژه هایی عمرانی بسیج سازندگی خیلی زحمت کشید، اونیزدراثریک سانحه جان به جان آفرین تسلیم کرد، دوروزقبل ازفوتش دردفتردکترسیاهکلی یک ساعت باهم گفتگوکردیم . شرایط کرونایی سبب شد که ایشان نیزمظلومانه  تشییع شد .خدایش اورا بیامرزد.

حجت الاسلام حاج فتحعلی واعظی فرد ابوی شهید واعظی فرد روحانی مردمی ورزمنده دوران دفاع مقدس که درهرمحفل و بزم انقلابی مشارکت داشت اواکثرا درصف نمازمسجد زینبیه شرکت می کرد و کمترحاضر به پیش نمازی بود وبرهرامام جماعتی که نمازمیخواند اقتداء می نمود، اواهل تجملات نبود و تا آخرعمرنیزدرخیابان نواب سکونت داشت ، ابروان پرپشت و صلابت انقلابی این روحانی دیرازاذهان پاک خواهد شد .

مهندس ناطق معین الدین کارمند پرسابقه ومتخصص جهادکشاورزی بود. او کارمندی خوش رو، شوخ طبع  و متخصص بود که راهنمای هرسرمایه گذاری دراموردام بود. مهندس معین الدین علاوه بر فعالیت درامور دام  جهاد کشاورزی سالها مدیرکل تعاون روستایی نیز بود.او نیزدراثریک بیماری زمینه ای فوت گرفت اما بخاطر شرایط کرونایی غریبانه تشیع شد، خدایش او را بیامرزد . 

ناصرایزد فر، مرد خندان صحنه نمایش ها ، مرد خندان صحنه هنر و زندگی هم بود. برخی او را ناصرخان صدا می کردند . اما وجودش پرازآرامش ومهربانی بود، اگردرجمعی قرارمی گرفت ودرآن جمع مباحث خارج از دستورجلسه بود اوفقط میخندید، اوبیشتربه اهداف جلسه می اندیشید . او درسرصحنه تئاتربا هنرمندی خنده برلبان هنردوستان می نشاند. ساختمان ارشاد و سالن های نمایش استان هرگز یاد و خاطره ناصرخان را فراموش نمی کنند. حاج ناصرایزدفرهم درکمال ناباوری رحل سفربست .

حاج رحیم ( حکمت ) مافی مردی موسپید کرده وزحمت کشی بود که همیشه با اهالی خبرانس والفت داشت مردی مودب، شیک پوش وبا وقاربود، درنشست های خبری خیلی آرام ، متین وبا محبت بود او نیز در اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد ، خدایش اورا نیزبا اولیاء محشورنماید

 ویروس کرونای لعنتی دهها هزارنفرازهموطنان خوب ما را ما را گرفته که دربین قربانیان افراد بزرگ، رزمنده ، جانباز، مدیروصاحب حسن وکمال وهنربه وفوریافت میشوند که ما ازهمه آنها شناخت نداریم. دراستان ما نیزصدها نفرازوالدین شهدا وبرخی جانباران انقلاب نیزمطلومانه دراثرابتلا به این بیماری فوت کردند که انسان ازغریبانه رفتن آنها باید بگریید، زیرا نه مراسمی برای آنها برپا شد ویا اگرهم برپا شد با مضیقه های روبروبود که نتوانستیم انجام وظیفه کنیم.روحشان شاد، یادشان گرامیباد.

هفته نامه نسیم قزوین شماره 23 دوشنبه 6/بهمن 99

برای دانلود نسخه PDF این نشریه دریافت کلیک کنید

http://nasimeqazvin.blog.ir

 

 

 

  • ۹۹/۱۱/۱۴
  • نسیم قزوین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی