نسیم قزوین

نسیم قزوین

هفته نامه نسیم قزوین
صاحب امتیاز و مدیر مسئول: حسن رجبی
سردبیر: امیر علی رضایی

آخرین نظرات
نویسندگان

دستمال کثیف در قزوین

يكشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹ ق.ظ

سید ابوالفضل هاشمی

هفته نامه شماره 3 نسیم قزوین-97/4/26 /بهمن ماه سال 96 خبر دستگیری شهردار یکی از شهرهای استان به دلیل عملکردش در دوران مسئولیت  وی در شهرداری  یک شهردیگر در خروجی اخبار قرار گرفت، خبری که نام قزوین را هم با موضوع نام آشنای اختلاس ها و فساد مالی بیش از پیش همراه کرد.

در این  نوشتارقصد بررسی پرونده آن شهردار را نداریم که چنین موضوعی باید توسط دستگاه قضائی پیگیری شده واگر قراراست به تعهد شرعی و تکلیف قانونی عمل شود، انتظار می رود در بررسی عادلانه و منصفانه زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به صورت رسمی اعلام و عامل یا عاملان به مجازاتی شایسته و برگرفته از سیره امیرالمومنین (ع) محکوم شوند.

اما سوالی که در حاشیه این دستگیری و آزادی شهردار با قرار وثیقه ایجاد شد این است که چرا باید فردی به اتهام تخلف مالی دستگیر شود و یکی از مسئولان به قزوین آمده و چند بار با این متهم در ایام بازداشت دیدار داشته باشد و حتی پس از آن هم برای وثیقه گذاری وی تلاش کند.

این موضوع وقتی رنگ وبوی قابل توجه تری به خود می گیرد که این فرد درگذشته مدتی  نیزدر یک دستگاه نظارتی حضور داشته، حال چنین شائبه ای در فکرها متبادر می شود که آیا این مسئول با تلاش هایش برای نشان دادن وجهه انقلابی و مردمی، با چه نیّتی به این دیدار آمده است؟

آیا ایشان به همه، نظر خاصی داشته و یا به همه متهمان سرکشی می کند و البته وقتی به مسئولیت این فرد که رسیدگی به شکایات است می رسیم نمی توانیم ارتباط این اقدام وی را با سایردستگیرشدگان مرتبط با وی را از دایره بررسی دور نگهداریم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با سابقه رسیدگی به پرونده های مالی همچون مسکن مهر، راه و شهرسازی قزوین، بررسی عوارض دریافتی محورهای قزوین و چندین پرونده دیگر؛ فردی دارای تجربه و دلسوز شناخته شده است ولی گویا لازم است ایشان در این پرونده نیز به حاشیه های برجسته تر از متن ورود بیشتری داشته باشد.

مقام معظم رهبری در 19 دی ماه سال جاری فرمودند که: "نباید وجود تعداد اندکی مدیر یا قاضی فاسد را به هزاران مدیر اجرایی یا قاضی شریف تعمیم داد و دل جوانان عزیز میهن را خالی کرد، همچنان‌ که نباید یکی دو نماینده را که در میان حدود ۳۰۰ نماینده، جور دیگری مشی می‌کنند، به همه‌ نمایندگان تعمیم داد".

حال وقتی از دیدگاه رهبری "وجود و رواج مفاسد اقتصادی یکی از بزرگترین خطرهایش این است که عناصر خوب دستگاهها را متزلزل می کند، زیر پای آنها را سست می کند" (1) بنابراین "لازم است فساد اداری و مالی و خیانت در امانت های ملّی در کشور ریشه‌کن شود" (2) چراکه در غیر این صورت "فساد، یک ملت را به خودی خود ضایع و باطل می‌کند و آینده‌ی او را تباه می‌سازد"(3).

امروز انتظار این است که دادستان استان به بند هشتم فرمان رهبری برای مبارزه با فساد عمل کند و سراغ ریشه‌ها و ام‌الفسادها بروند و نقاط اصلی را رها نکنند و براساس همین فرمان از هرگونه اطلاع رسانی به افکار عمومی مضایقه نکنند چراکه "مشروعیت مسئولان وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت‌خواهی است" (4).

آقای دادستان این سخن رهبری متوجه همه مسئولان مردمی و انقلابی است که فرمودند: "با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه را تمیز کرد"(5) ولی شما از برخی دیگر غافل نشوید که به ادامه توصیه رهبری عمل نکردند؛ از شما انتظار می رود در این موضوع انقلابی عمل کنید.

البته در کنار اقدام دادستان که نیازمند همراهی و حمایت های مردم و مسئولان را دارد، اصحاب رسانه نیز باید به تکلیف خود عمل کنند؛ نباید برخورد با فساد را متوقف به وابستگی های حزبی و سیاسی و یا ارتباط دیگر کرد بلکه باید بدانیم که "کسی که خودش آلوده به فساد باشد، قادر نخواهد بود با فساد مبارزه کند" (6) از این رو عمل قانونی و انقلابی در مبارزه با فساد لازم است.

البته "مبارزه با فساد، دشمن تراش است هر کس بخواهد با فساد مبارزه کند، یک صف طولانی دشمن جلویش به وجود می‌آید" (7) بنابراین چنین اقدامی نیازمند شجاعت، انصاف، قانونمداری و روحیه عدالتخواهی است.

مردم در شرایط سختی در حال گذران زندگی خود بوده و با مشکلات پیدا و پنهان و زوایای مختلف زندگی خویش درگیر هستند از این رو عدم توجه کافی به ریشه فسادها و باندهای قدرت و ثروت، نه تنها در میان مردم بی اعتمادی را به دنبال داشته بلکه متجاوزان به حقوق مردم را وقیح تر و بلندگوی مخالفان نظام برای اثبات ناکارآمدی و سلامت اداری و مالی کشور را تقویت کرده است.

از این رو انتظار می رود دستگاه قضایی ضمن اعلام وضعیت پرونده مذکور نسبت به یقه سپیدان مرتبط با این پرونده نیز اطلاع رسانی شایسته داشته باشند.

  

پی نوشت:

1- بیانات رهبری 1387.04.05

2- بیانات رهبری 1385.08.21

3- بیانات رهبری 1383.10.17

4- بیانات رهبری 1387.04.05

5- بیانات رهبری 1383.03.27

6- بیانات رهبری 1381.07.30

7- بیانات رهبری 1381.02.28

 

هفته نامه نسیم قزوین-97/4/26
  • ۹۷/۰۴/۳۱
  • نسیم قزوین

نظرات  (۱)

  • مدافع ولایت
  • آری از نظر رهبری باید به مفاسد دانه درشت ها رسیدگی کرد دانه درشت ها اون خانه هایی هستند که تویوتا  لندکروزر میلیاردی سوار می شوند ودهها ملک میلیاردی در قزوین دارند نماینده واستاندار ومدیر وفرماندار وحتی مقامات دیگر نهادها تعیین وتکلیف می کند دانه درشت آن نماینده ای است خط قرمزش مدیران مسئله دار هست دانه درشت ان نماینده سابق عرزشی است که خونه اش  برای انتخابات مجلس هفتم فروخت اما در مجلس نهم خانه میلیاردی در تهران خرید دانه درشت ان ریس دادگستری سابقی است که فک وفامیلش ده تا زمین درهفت سنگان گرفت باهاش برخوردنکردند هیچ مقامش تو دولت روحانی مهم شد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی