نسیم قزوین

نسیم قزوین

هفته نامه نسیم قزوین
صاحب امتیاز و مدیر مسئول: حسن رجبی
سردبیر: امیر علی رضایی

آخرین نظرات
نویسندگان

 

 هفته نامه نسیم قزوین -97/4/26 / اگر در قزوین بخواهید یک پرورش ماهی یا پرورش کبک راه اندازی کنید باید هفت خوان رستم را طی کرده ، یکی ازاین هفت خوان ها دریافت مجوز محیط زیست است ، اداره محیط زیست ابتداء پروژه را بررسی وسپس مجوز صادر می کند، اما در پروژه ملی جاده قزوین به کلاچای برعکس شده است ، بعداز10 سال از اجرای فازمطالعاتی  پروژه در سال 92 واردفاز اجرایی شده است،  بطور ناخودآگاه در سال 97 به مردم اعلام می شود که این  پروژه ملی بخاطربررسی مسایل زیست محیطی متوقف شده است خیلی عجیب و غریب به نظر می آید .

روزی در همین استان برخی نمایندگان مجلس و یا حتی دولت مردان تدبیرو امید درسخنان تبلیغاتی خود ازاین پروژه به عنوان دستاورد خویش یاد می کردند واعلام می داشتند که با احداث این جاده درمصرف بنزین 60میلیون لیترصرفه جویی می شود.

تجمع کارگران بیکارشده این پروژه در جلوی استانداری و اداره محیط زیست توقف این جاده را بر سر زبانها انداخت.

جعفر قزوینیان  با اعلام این خبر اظهار داشت: جاده در دست احداث قزوین-رحیم آباد-کلاچای 145 کیلومتر بوده که 70 کیلومتر آن در استان قزوین واقع شده و فاز نخست آن نیز به طول 26 کیلومتر در اواخر سال 92 کلنگ زنی شد.
وی با اشاره به تعطیلی پروژه جاده قزوین-کلاچای از سوی محیط زیست استان، یادآور شد: به طور معمول هر طرحی که دارای ردیف اعتباری بوده و همه ساله نیز بودجه تخصیصی آن از سوی مجلس مصوب می شود، به منزله تائید مجوزهای آن نیز می باشد.
قزوینیان ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت دهم برای این پروژه با دعوت از همه دستگاه های ذیربط، مطالعات آن را مورد بحث و بررسی قرار داده و پس از اخذ موافقت نامه های لازم، ردیف ملی به آن تخصیص داده شد.

مدیر ساخت وتوسعه راه های اداره کل راه وشهرسازی قزوین یادآور شد: در دولت یازدهم و دوازدهم نیز مساله زیست محیطی این پروژه بارها و بارها آن را به چالش کشاند که با پیشنهاد ما، مشاوری از سوی محیط زیست معرفی که پس از انجام مطالعات لازم ما توانستیم پیوست زیست محیطی این طرح در استان را دریافت کنیم.
قزوینیان اضافه کرد: بارها و بارها به مسئولان و دستگاه ها تاکید داشته ایم که هر پروژه دارای ردیف اعتباری به منزله داشتن تمامی مجوزهای لازم و قانونی بوده و این مساله با تعویض ارکان دولت و یا یک سازمان نباید تغییر کند.
وی ادامه داد: تعطیلی اخیر عملیات اجرایی این پروژه از سوی اداره کل محیط زیست استان قزوین تنها زمان مناسب کاری را از بین می برد در حالی که باید اعتبارات تخصیصی را در مدت زمان خود هزینه کنیم.
وی با اشاره به اینکه این پروژه در قزوین دارای پیوست زیست محیطی بوده و می شود آن را در استان عملیاتی کرد، گفت: با توجه به واقع شدن این جاده در بخش رودبار الموت غربی، این مسیر علاوه بر مرتفع کردن معضل تردد ساکنان منطقه به مرکز استان، برای گردشگران نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است.
قزوینیان در پایان افزود: تاکنون 140 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و 350 میلیارد ریال نیز امسال برای آغاز عملیات فاز یک آن در نظر گرفته شده بود.
با بهره برداری از جاده قزوین- الموت-رحیم آباد-کلاچای که قزوین را به شرق استان گیلان متصل می کند سالانه 60 میلیون لیتر سوخت در کشور صرفه جویی و میزان ترافیک در آزادراه قزوین-رشت را نیز تا حد بالایی کاهش می دهد.

مطالعات زیست محیطی این طرح کامل نیست

پسندیده مدیرکل محیط زیست درباره  تجمع کارگران شرکت خاتم الانبیا در اعتراض به تعطیلی پروژه جاده الموت تصریح کرد: پروژه راه قزوین-کلاچای به عنوان پروژه راه اصلی معرفی شده و یک پروژه ملی است و احداث راه‌های اصلی نیازمند مطالعات محیط زیستی است
این مسئول بیان کرد: احداث این جاده به دهه 80 برمی‌گردد که به دلایل مختلف مورد پیگیری قرار نگرفته است، احداث این جاده جزو ضروریات است که باید مطالعات محیط زیستی داشته باشد
وی اذعان کرد: علت تعطیلی این پروژه این بود که مطالعات محیط زیستی به صورت ناقص صورت گرفته است و فقط برای بخشی از این مسیر انجام شده است
پسندیده ادامه داد: پروژه راه قزوین-کلاچای باید دارای مطالعات محیط زیستی بین استان‌های قزوین و گیلان باشد و باید کامل برای تاسیس این جاده نظر داده شود، این مطالعات از دوهفته پیش شروع شده است.

 پروژه قزوین، رحیم آباد به کلاچای می تواند اقتصاد روستاهای مسیر را متحول کند

 علی فرخزاد معاون عمرانی استاندار قزوین درحاشیه بازدید از پروژه احداث راه اصلی قزوین به الموت گفت: اتصال استان قزوین به استانهای مازندران و گیلان از طرح های بسیار مهم ملی در استان است که می تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

وی افزود: اجرای دوپروژه مهم درمحور قزوین، الموت وتنکابن و محور قزوین، رحیم آباد به کلاچای می تواند اقتصاد روستاهای مسیر را متحول کرده و زمینه تسهیل در تردد مسافران به شمال را فراهم کند.

فرخزاد اظهارداشت: با توجه به تخصیص اعتبارات لازم در سفر رئیس جهمور و تاکید استاندار قزوین در خصوص تسریع در احداث این پروژه روند اجرای آن با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.

مردم ازنمایندگان خود درمجلس واستاندارقزوین درخواست دارند، جلوی اتلاف سرمایه ملی را بگیرندونگذارند سرنوشت این پروژه مانند پروژه های طلسم شده دیگرقزوین شود. 

هفته نامه شماره 3 نسیم قزوین -97/4/26

  • ۹۷/۰۵/۰۲
  • نسیم قزوین

نظرات  (۱)

نمی دانم چه دست هایی توی کاراست که انسان هارا فدای محیط زیست می کنند پس تگلیف مردمانی که دراین منطقه زندگی می کنند چیست آیا آن ها امکانات و رفاه نمی خواهند که محیط زیست را بهانه کردند  لطفا اجرای پروژه ادامه پیدا نماید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی